11. decembar 2024.
ДОБРА ПРАКСА ШКОЛА У ПРЕВЕНЦИЈИ ТРГОВИНЕ ДЕЦОМ И МЛАДИМА
У циљу континуиране подршке систему образовања и васпитања ученика миграната, тражиоца азила и избеглица, Министарство просвете, у сарадњи са имплементационим партнером Међународном организацијом за миграције (ИОМ), у оквиру пројекта „Подршка ЕУ управљању миграцијама у Србији – Унапређење прихватних капацитета, услуга заштите и приступа образовању III“ (2023-25), који се финансира из програма ИПА III, акредитовало програм обуке запослених у образовно-васпитним установама „Имплементација Стручног упутства за укључивање ученика миграната у систем образовања – спречавање трговине децом“. Обука је намењена наставницима и стручним сарадницима основих и средњих школа. Циљ обуке је унапређивање компетенција наставника и стручних сарадника у основним и средњим школама у области планирања, остваривања, праћења и вредновања процеса наставе и учења, којим се развија и јача поштовање и заштита људских и права детета, као и обезбеђивање свеобухватног одговора друштва на проблем трговине људима кроз унапређен систем превенције, правовремене идентификације, помоћи и заштите жртава трговине људима, са посебним фокусом на ученике мигранте, тражиоце азила и избеглице. Један од резултата обуке су примери добре праксе рада школа у области превенције трговине децом и младима који су прикупљени током обуке.
Погледајте примере добре праксе у области спречавања трговине децом и младима:
На Главној улици у Сомбору, Локални координациони тим за сузбијање трговине људима, у чијем саставу је Црвени крст Сомбор, организовао је манифестацију поводом обележавања Европског дана борбе против трговине људима. Ученици су имали прилику, на неколико информативних пунктова, да се упознају са самом тематиком трговине људима, да се упознају боље са фазом врбовања, што је неки сам почетак уласка жртава у ланац трговине људима. Такође, учествовали су у неколико едукативних радионица на којима су сазнали како да се сачувају на путу од куће до школе, на игралиштима и у сличним ситуацијама. Радионици су присуствовали и педагог школе, одељењске старешине седмих разреда и сви ученици седмог разреда.
Такође, организована је пројекција филма “Сестре”, где су ученици на сликовит начин сазнали на који начин женске особе могу да буду врбоване и злоупотребљене.
Одржана је и трибина за осмаке, на којој је говорио Игор Јурић и упознао децу и родитеље са опасностима и безбедности на интернету.
Такође, психолошкиња Ана Мирковић је одржала предавање за седмаке и њихове родитеље, где је говорила о изазовима на друштвеним мрежама и комуникацији у породици, те се дотакла и теме трговине људима, опасностима на интернету (предатори, педофилија, интернет преваре).
У нашој школи постоје активности које се односе на превенцију трговином деце односно младих и део је програма за заштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања.Неке од тих активносати су:
* Организовати током школске године предавања и радионице за ученике. Носиоци активности су педагог, психолог и Парламент ученика. Учесници су ученици а активности се реализују током часова одељењске заједнице
* Организовати предавање на тему превенција трговином за родитеље, наставнике и стручне сараднике. Носиоци активности су директор школе, пп служба и одељењске старешине, као и центар за социјални рад. Учесници су родитељи, наставници и стручни сарадници. Реализација на родитељском заједничком састанку и Наставничком већу
* Организовати трибине на тему превенција трговином за родитеље, наставнике и стручне сараднике. Носиоци активности су директор школе, полиција и центар за социјални рад. Учесници су родитељи, наставници и стручни сарадници.
* Формирати и едуковати вршњачки тим за превенцију; укључити чланове Ученичког парламента; чланове Савета родитеља. Носиоци активности директор школе, пп служба, центар за социјални рад. Учесници су ученици, родитељи и наставници. Време реализације током године.
* Обележити светски дан борбе против трговине људима. Носиоци активности одељењске старешине, учесници ученици на часовима одељењске заједнице.
* Организовати израду плаката, брошура, флајера од стране ученика/ученица. Носиоци активности наставник ликовне културе учесници су деца и родитељи млађих разреда.
У мојој школи запослени су на платформи ,,Чувам те“ похађали обуку ,,Улога установа образовања и васпитања у борби против трговине људима “ и кроз њу се упознали са основним појмовима феномена трговине људима, са начинима превенције трговине људима, женама и децом. Такође смо сазнали која је улога образовних установа у борби против троговине људима, упознали се са начинима превенције и заштите ученика од трговине људима. Идентификација потенцијалних жртава и како им пружити подршку су такође били кључни делови те обуке. Ове обуке похађали су наставници разредне и предметне наставе као и стручни сарадници како у оквиру рада школског Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања,тако и у складу са својим потребама и интересовањима. Психолох наше школе је у оквиру Актива стручних сарадника учествовала на радионици у вези трговине људима, па је остале запослене упознала са основним појмовима трговине људима и како препознати факторе ризика. У Протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање трговина људима је идентификована као облик насиља и злостављања тако да се запослени и кроз тај правилник упознати са превентивним мерама идентификације и процене ризика. Поред свих ових обука и протокола, стручни сарадници су реализовали пар радионица са ученицима на тему менталног здравља у оквиру којих су се спомињала и разна ризична понашања која би могла да укажу на трговину децом. Одељењске старешине су кроз часове одељењске заједнице имале групне или индивидуалне дискусије са ученицима где су могли да сазнају има ли негде неких фактора ризика који би могли указати на трговину децом. У појединачним случајевима долазило је до даље сарадње са Центром за социјални рад , Школским саветовалиштем Дома здравља као и са представницима полиције из сектора Малолетничке деликвенције и заједничким напорима успели смо да спречимо случајеве занемаривања и злостављања, експлоатације деце ( просјачење и дечји бракови).
U mojoj školi se ne sprovode preventivne aktivnosti koje se odnose na prevenciju trgovine decom, odnosno mladima.
Kada govorimo o aktivnostima koje bih sprovela u školi povodom ove ozbiljne teme su:
– Predavanja i radionice sa ljudima koji se profesionalno bave ovom problematikom, kao što su policijski stručnjaci, psiholozi i pedagozi i predstavnici nevladinih organizacija koji rade u oblastima borbe protiv trgovine ljudima. Predavanja i radionice bih organizovala za učenike, za nastavnike i stručne saradnike, ali i za roditelje.
– Edukacuja učenika: na časovima odeljenskog starešine i građanskog vaspitanja kao i na drugim prikladnim časovima ili u okviuru prikladnih delova časova drugih predmeta edukovali bi učenike kroz igru uloga i kroz simulaciju da razumeju kako trgovci ljudima nastupaju, kako sprovode svoje aktivnosti i kako se zaštititi od njih.
– Učenici mogu uz pomoć svojih nastavnika izraditi prezentacije, video materijale, kratke filmove, izraditi plakate i panoe koji podižu svest o trgovini decom i mladima…
– Organizovala bih okrugli sto i debate na temu trgovine decom i mladima gde bi učenici slobodno raspravljali o prepoznavanju i načinima borbe u ovoj oblasti.
– Komunikacija i saradnja sa roditeljima kroz roditeljske sastanke i radionice, debate itd…o prepoznavanju znakova opasnosti i otvorenom razgovoru sa decom na ovu temu.
– Treba obeležiti (30. jul) Međunarodni Dan borbe protiv trgovine ljudima raznim prikladnim, a prethodno navedenim aktivnostima – kampanje, izložbe, predavanja…
Nosioci aktivnosti u borbi protiv trgovine decom i mladima su:
– Školski tim za za zaštitu učenika
– Nastavnici i razredne starešine
– Školski psiholog i pedagog
– Direktor škole
– Nevladine organizacije i udruženja
– Policijski službenici
– Roditelji
– Učenici
Neophodna je saradnja svih napred pomenutih činilaca.
У нашој школи се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима. Носиоц главних активности је Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. Својим Акционим планом за школску 2024/25. годину планирано је упознавање ученика са националном платформом „Чувам те“, затим обучавање чланова Вршњачког тима за рад са ученицима, како би могли да реализују радионице на тему превенције насиља и трговине људима и децом. Реализује се и радионица на тему„ Мој бес “, како би се превенирало насиље међу вршњацима. Такође обележава се Међународни дан породице, Дан розих мајица, Дан толеранције, Светски дан особа са дауновим синдромом, недеља осећања и заједништва…На часовима ваннаставних активности израђују се плакати. Разредне старешине такође на часовима одељењског старешине воде разговоре о трговини људима, њиховој експлоатацији и искоришћавању, као и на тему просјачења..
Ту су и радионице које се реализују у сарадњи са МУП-ом „Превенција вршњачког насиља у стварном и виртуелном окружењу“, „Трговина децом, просјачење и радна експлоатација деце“
Такође планирана је и трибина за родитеље која ће се реализовати у сарадњи са МУП-ом на тему Насиља, трговине људима, наркотици и опојна средства.
У школи којој радим Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у сарадњи са ПП службом и Ученичким парламентом организује разне трибине и радионице по питању насиља. Једна од тема је и „Трговина људима/ децом“. Тим за заштиту је на ову тему одржао трибину у нашој школи за ученике 5-8.разреда, а затим и у градској школи.
Ученици пре трибине су били анкетирани и уочено је да 90% ученика нема основна знања о значењу појма трговине људим/децом. Кроз презентацију, филм и дискусију ученици су могли ближе да се упознају са овом темом као и опасностима које се могу десити младима. У прилогу Вам постављам пар фотографија са ових трибина, као и кутак у холу школе посвећен овој теми.
У школи у којој сам запослен реализују се превентивне активности у оквиру програма заштите од насиља, злостављања и занемаривања. На било који вид насиља се реагује правовремено. Наставници, запослени и управа школе увек су ту да саветују ученике о позитивним моделима понашања и избегавању негативних модела понашања. Није толико заступљена тема заштите од трговине људима, младима и децом. Било би добро да се превенцијом трговине децом баве сви запослени и ученици у школи, на начин да се пре свега упознају кроз трибине са листом индикатора за прелиминарну идентификацију трговине људима и факторима ризика односно рањивости. Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља злостављања и занемаривања би могао да реализује предавања на тему трговине људима и децом и њеној превенцији и сузбијању. Такође треба укључити и ученике. Ученици би заједнички након предавања, на радионицама, израдили паное и плакате који би били постављени у холу школе. Ове теме могу се реализовати и на часовима одељењског старешине, као недеља борбе против трговине људима.
Да, у нашој школи се организују превентивне активности, како кроз редовну наставу, (на часовима одељењске заједнице, часовима грађанског васпитања), тако и кроз вананставне активности и секције.
Ученички парламент је активан, често организује израђивање различитих паноа, на тему превенције насиља, кроз које буде прорађена тема трговине људима. Такође, снимају се краћи видеи, који се постављају на друштвене мреже, с обзиром да смо проценили да се наши ђаци информишу кроз тај вид комуникације. Секција Црвеног крста је активна по овом питању и вршњачки едукатори. У претходним годинама је посвећен дан борби против трговине људима, где су вршњачки едукатори приказали филм „Сестре“ и едуковали наше ђаке о начинима врбовања и уопште о трговини људима.
Недавно је у нашој школи реализовано предавање екдукаторке за безбедност деце на интернету Катарине Јонев, под називом „Безбденост ученика на друштвеним мрежама и култура понашања на интернету“, у оквиру којег се дискутовало отрговини људима.
Акционим планом и разојним планом установе је предвиђена реализација превентивних активности у циљу очувања менталног здравља младих, али и запослених, кроз које увек прорадимо теме безбедности и борбе трговине људима. Сарађујемо са еминентним стручњацима из локалне заједнице који повремено реализују предавања, трибине и сл. Тим за заштиту ученика од дискиминације, насиља, злостављања и занемаривања је активан, често се на састанцима дискутује о новим начинима превенције, начинима заштите и реаговања, као и укључивања родитеља у живот и рад школске заједнице.
У оквиру рада Тима за заштиту од дискриминације, насиља, занемаривања и злостављања формирана су два микро тима, један за кризне ситуације, а други за превенцију дискриминације. Такође имамо усвојен и Акциони план за спречавање дискриминације деце и младих из осетљивих група у којем су су наведене конкретне активности усмерене на превенцију и смањивање дискриминације деце и младих из друштвено осетљивих група. У све процесе су укључени родитељи, ученици и запослени. Организују се бројне радионице, обележавају се тематски дани везани, имамо одличну сарадњу са ПУ Ваљево и инспекторима који држе предавања ученицима. Активно пратимо рад и обуке на платформи „Чувам те“.
Све ове активности свакако доприносе бољој и сигурнијој атмосфери за ученике у школи, али сама тема трговине људима није се обрађивала. Сматрам да су часови ОЗ идеални за разговоре, путем радионица, трибина, дискусија, али се тема може обрађивати и на часовима српског језика анализом дела, грађанског васпитања, СНА Врлине и вредности. За родитеље је могуће организовати тематске групне тематске родитељске састанке, а за запослене обуке.
За децембар месец је заказана посета тима „Паметно и безбедно“ Министарства информисања, па верујем да ће они имати у свом раду и тему трговине људима, с обзиром на опасности неодговорног коришћења интернета.
У мојој школи се посвећује велика пажња планирању и спровођењу превентивних активности, које су планиране програмом Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. Превентивне активности спроводимо систематично, планирано и на свим нивоима. Један део се односи на јачање компетенција запослених, организовањем интерних стручниох усавршавања и подстицањем запослених на усавршавања ван установа, похађањем обука, трибина, конференција. Размена мишљења, сарања у оквиру стручних већа је од великог значаја, те инсистирамо да се у што већој мери у оквиру часова редовне наставе користе могућности, у оквиру наставног градива, у складу са темом часа за повезивање, освешћивање и довођење у везу са темом. Међупредметно повезивање и организовање сарадничких часова је од велике користи. Такође, организујемо предавања за родитеље у сарадњи са стручњеацима ван установе, ослушкујући потребе родитеља и ученика. Колегиница психолог и ја као педагог тимски са наставницима осмишљавамо и спроводимо радионице, дискусије и предавања за ученике. Ученички парламент такође разматра и осмишљава различите активности за ученике. Обележавамо Светски дан трговине људима, као и остале значајне датуме на различите начине. Наши ученици, исказују велику креативност у раду, радо учествују у превентивним активностима, те је тако настало доста продуката у форми паноа, затим смо са ученицима направили дрво пријатељатва од природних материјала, на коме излажемо у складу са темом поруке, размијајући на тај начин и еколошку свет код ученика, тимски рад, као и бројне друге значајне аспекте у зависности од теме, затим је настала кутија мотивационих порука, у оквиру активности Круг комплимената, која и даље стоји у холу школе и ученици и запослени имају веома позитивне реакције. С обзиром, да је нашим ученицима најближи уметнички израз покрет, настали су бројни кратки видео материјали, које су ученици, уз менторство наставника и стручних сарадника осмишљавали на тему дечијих права, промоцији међусобног разумевања, дијалога, повезивања, различитих облика насиља, дискриминације, различитих фаза одрастања и сазревања као и стане бриге о стваривању права детета.
U mojoj školi se ponekad organizuju tribine na temu trgovinu ljudima. Iako poslednje dve godine nije bilo tribina, ranije je to bio slučaj. Pozvali smo jednom prilikom Igora Jurića koji je održao tribinu roditeljima, a sa učenicima imao radionicu na temu bezbednosti na interneru. Obe aktivnosti su bile izuzetno posećene.
Svake godine imamo u saradnji sa MUP-m radionice za učenike svih razreda na temu prevencije i edukacije u digitalnom okruženju.
Nismo se kao škola sretali sa trgovinom ljudima, ali često imamo slučajeve eksploatacije dece od strane roditelja. Uključujemo centar za socijalni rad uvek. Ali iskreno da kažem, pošto je mala sredina i ima mnogo socijalnih slučajeva, teško je nekada naći pravu meru za postupanje u ovim situacijama. Neki učenici zaista moraju da rade u šumi, na njivi i slično jer jednostavno moraju da pomažu porodice, ili nemaju očeve koji bi to radili… Trudimo se da učenici koji se nalaze u takvoj situaciji što redovnije pohađaju nastavu, da im budemo dobra podrška za završetak osnovnog obrazovanja, ali i da im izađemo u susret kada su u pitanju radovi koji su neodložni a moraju da se obave. Ima često i slučajeva, gde porodica eksplatiše učenike. Tada se uključuje socijalna služba i stručna služba od strane psihologa i pedagoga. Vrlo je teško da se nosimo sa tim, ali mi radimo po protokolima i zaista imamo dobar tim za prevenciju zanemarivanja. Svakako, pored tima, svi nastavnici i stručni saradnici, direktor, pravnik, nekada se svi uključimo da pomognemo gde smo u mogućnosti…
Од суштинске важности је унапређивање компетенција наставника и стручних сарадника за рано препознавање у школи и правовремено реаговање уколико је ученик потенцијална жртва трговине људима. Како су наставници и стручни сарадници у свакодневном контакту са ученицима, међу првима могу да уоче неке од знакова који указују на повећан ризик или потенцијалну укљученост ученика у неки од облика трговине људима. Благовремено откривање и препознавање фактора ризика и могућности да ученик постане део ланца трговине представља основ за правовремено реаговање и адекватну интервенцију. Реализација истраживања/ анкета у циљу снимања и идентификације почетног стања у смислу информисаности о теми код ученика, родитеља и наставника.
Такође,приликом реализације превентивних активности ,самостално или у сарадњи са партнерима организовати предавања, трибине, радионице за ученике, родитеље и наставнике по сегментима, за наставнике и стручне сараднике организовати обуке, формирати и едуковати вршњачки тим за превенцију; укључити чланове Ученичког парламента; укључи чланове Савета родитеља; обележити светски дан борбе против трговине људима; покренути Форум театар; организовати израду плаката, брошура, флајера од стране ученика/ученица.
Приликом реализације превентивних активности важно је обухватити следеће
теме:
Шта је трговина људимa?
Облици трговине људима;
Ко су жртве трговине људима, ко су трговци?
Фактори рањивости;
Митови о трговини људима;
Последице трговине људима;
Мрежа подршке – коме се обратити када имамо сазнања о трговини људима?
На који начин се заштити од тровине људима-безбедна понашања у различитим
ситуацима (путовање, упознавање непознатих особа, огласи за посао и др)?
Предложио бих следеће актвности:
1.Едукативни часови и радионице о трговини људима, који би обухватили теме као што су опасности на интернету, знаци трговине људима, и како препознати манипулације. Ове радионице би водили стручњаци као што су полиција, психолози и представници НВО.
2. Информациони материјали и кампање у школи (плакати, флајери, видео материјали), који ће бити постављени на видљива места и делити их са ученицима и родитељима, с циљем подизања свести о ризицима трговине људима и мерама самозаштите.
3. Родитељски састанци и тренинзи за родитеље о томе како да препознају знаке да је њихово дете у опасности од трговине људима, као и како да подрже своју децу у превенцији ризичних ситуација.
4. Пројекти и радионице у оквиру ваннаставних активности, где би ученици стварали креативне радове (плакате, видео-снимке) на тему превенције трговине људима и ширили свест међу својим вршњацима.
5. Психолошке и социјалне радионице које би помогле ученицима да развију вештине самопоуздања, асертивности и безбедног коришћења интернета, како би могли да препознају и одбију манипулативне и опасне ситуације.
Образовне радионице и предавања: Поред стандардних часова, организују се и радионице о безбедности младих и деце, која укључује тему трговине људима. Ова радионица може обухватити основне информације о томе како се препознају опасности, како реаговати и којим институцијама се обратити у случају сумње. Кампање подизања свести: Организују се кампање у школи и на платформама које се фокусирају на подизање свести о трговини људима. Плакатима, флајерима и друштвеним мрежама ученици и наставници информишу локалну заједницу. Предавања стручњака: Стручњаци из области безбедности, психологије и права често долазе у школу да одрже предавања ученицима о ризицима и правима, као и о начинима заштите. У неким случајевима, у овим предавањима учествују и представници полиције. Часови одељењског старешине и састанци одељењске заједнице: на пвим часовима и састанцима често се интегришу теме о правима деце, безбедности на интернету и опасностима од трговине људима. Ученици уче о правима која имају као деца и како да препознају опасности. Дебате и дискусије: Организују се дебате на тему трговине људима и заштите младих. Ово може помоћи ученицима да развију критичко мишљење о теми и да се боље информисано носе са овим проблемима.
Учесници:
– Ученици свих узраста, са посебним фокусом на старије разреде који су већи ризик од постајања жртвама.
-Наставници и психолог школе
– Стручњаци из локалних институција (полиција, невладине организације, стручњаци за заштиту права деце).
Носиоци активности:
– Школски тим за превенцију, који укључује наставнике и стручне раднике.
– Представници локалних организација које се баве заштитом деце и младих.
– Полиција и други државни органи који се баве безбедношћу.
Наставне и ваннаставне активности:
– Ове активности се углавном реализују у оквиру часова као што су грађанско васпитање, историја, социологија, правна група предмета и информатичка група предмета.
– Ваннаставне активности укључују радионице, пројекте и кампање на нивоу школе и локалне заједнице.
Ове активности имају за циљ да ученици буду упознати са правима и опасностима на које могу наићи, али и да науче како да се заштите од потенцијалних претњи.
Tренутно не спроводимо активности, а предложили бисмо програм који укључује следеће:
1. Циљ програма:
• Подизање свести међу ученицима, наставницима и родитељима о ризицима трговине људима.
• Превенција кроз едукацију и препознавање потенцијално опасних ситуација.
2. Планиране активности:
• Едукативна предавања и радионице у сарадњи са организацијама које се баве овом тематиком (нпр. Црвени крст, полиција).
• Панели за родитеље: Информисање родитеља о знаковима који могу указивати на ризик.
• Креативни пројекти ученика: Ученици би кроз уметност, писање или мултимедијалне пројекте истраживали тему и делили научено са својим вршњацима.
3. Учешће ученика, наставника и заједнице:
•Ученици виших разреда као циљна група.
•Наставници као ментори и организатори.
•Гостујући предавачи из локалне заједнице.
4. Интеграција у наставу и ваннаставне активности:
• Радионице би се могле одржавати у оквиру часова грађанског васпитања, одељењских часова или посебних тематских дана у школи.
• Овај програм би могао бити део шире стратегије школе за развој безбедног окружења.
Пример активности:
Организовали бисмо једнодневни семинар под називом „Безбедност младих: Препознавање и превенција трговине људима“. Семинар би укључивао:
• Кратка предавања о узроцима и последицама трговине људима.
• Радионицу за ученике са симулацијама ризичних ситуација.
• Дискусију са стручњацима о правним аспектима и могућностима пријављивања.
На овај начин бисмо омогућили ученицима да препознају ризике и да знају како да се заштите.
ПРИМЕРИ ПРАКСЕ
У нашој школи се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом;
– Упознавање ученика са Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемривање, законом -носиоци активности ПП служба, одељењске старшине, чланови Тима за заштиту од дискриминације од насиља, зллостављања и занемаривања ( септембар ) у овиру часова одељењске заједнице, часова одељењског старешине;
-Упознавање ученика са планом и програмом заштите од трговине људима -октобар -одељењске старешине, ПП служба у оквиру часова одељењског старешине;
-Организовање радионица,трибина и предавања на тему певенције трговине људима -ПП служба у сарадњи са Црвеним крстом Стари град; прво полугодиште у оквиру часова одељењског старешине;
-Обележавање Европског дана борбе против трговине људима – предавање Црвеног крста тога дана у школи, а одељењске старешине обрађују тему на чос-у ( предавања, израда паноа, подела флајера од стране црвеног крста) – 18.10, октобар, новембар
Едукација ученика на тему превенције насиља уопште и превенције трговине људима –препорука семинара на платформи,,Чувам те“- Трговина људима – Превенција, препознавање, пријава и подршка -пп служба, одељењске старешине ,Тим за заштиту…-прво полугодиште-онлајн обуке
-наставницима препоручимо да тему превенције трговине децом обраде у оквиру својих предмета где има могућности – у оквиру редовних часова, предметни наставници.
Раније смо сарађивали са Астром по питању реализације радионица на ову тему, али та сарадња се дужи временски период не реализује.
Имамо израђен план и програм превенције трговине људима, децом који је саставни део школског програма,годишњег плана рада школе и програма и плана Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања.
У мојој школи се у мањој мери спроводе превентивне активности које се односе на трговину младима. Најчешће се спроводе у оквиру активности Тима за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања – кроз радионице за ученике на ЧОС-у или часовима грађанског васпитања (радионице о насиљу, али више информативно када се раде врсте насиља, а не као радионица посвећена искључиво трговини људима) и кроз информисање родитеља на првом родитељском састанку о Протоколу о поступању установе у одговору на насиље, злостављање и занемаривање (кратак осврт и на трговину људима).
У плану је да се реализује интерно стручно усавршавање на тему трговине младима (радионица за наставнике), у циљу информисања и сензибилизације наставника.
Радионицу би реализовао психолог. Осим тога, требало би да се направи презентација/предавање за родитеље на тему трговине младима у циљу едуковања родитеља о овој теми. Предавања/презентације би реализовале разредне старешине, у сарадњи са психологом, на родитељским састанцима. Такође, радионице за ученике на ову тему, где би акценат био на едукацији ученика, препознавању фактора ризика, приказу примера из живота… Радионице за ученике би се реализовале на часовима грађанског васпитања и/или ЧОС-а. Један део радионица за ученике би могао да реализује Ученички парламент, уз присуство психолога. Ученици би могли да израде пано на тему трговине младима.
У мојој школи се спроводе превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом и младима. Те активности укључују едукацију ученика, наставника и родитеља о ризицима и знацима трговине људима. Радионице и програми помажу у подизању свести и пружају смернице како се заштитити у ризичним ситуацијама.Превентивне активности везане за трговину децом и младима најчешће се реализују кроз разне ваннаставне активности као што су: – Секције за безбедност у школи – где се ученици едукују о личним правима и безбедности у различитим ситуацијама. – Школски парламенти – ученици у школским парламентима организују кампање и радионице којима подижу свест о опасностима трговине људима и начинма превенције. – Радионице и предавања у оквиру Дана безбедности или недеља посвећених превенцији ризичних понашања, где ученици уче како да препознају опасне ситуације и коме да се обрате за помоћ. – Сарадња са психологом и педагошком службом – ученици у оквиру индивидуалних и групних сесија стичу знања о томе како да се заштите и развију критичко мишљење у вези са ризичним ситуацијама. – Сарадња са полицијом и локалним организацијама – кроз програме у којима полицајци и представници организација за заштиту права деце држе предавања и разговарају са ученицима о безбедносним темама. Ове активности помажу ученицима да развију свест о значају личне безбедности и препознају ризичне ситуације које могу водити ка трговини људима. |
Нажалост ова тема се веома оскудно обрађује на часовима одељенске заједнице, Грађанског васпитања и евентуално на Ђачком парламенту, али након ове обуке, стручна служба наше школе вољна је да направи презентацију и одржи радионице на часу одељенског старешине или на часу Грађанског васпитања како би упознала ученике са овом веома важном темом. Након обуке имаћемо сав потребан материјал, а постоји и идеја да се ради радионичарски рад са примерима конкретних (измишљених) случајева и тиме се анимирају ученици да се активно укључе у едукацији о овој теми. Чланови Ђачког парламента би могли да се укључе у анкетирању ученика о познавању ове теме како би добили информацију колико ученици познају ову област, а самим тим и колика је потреба за информисањем и едуковањем. Пошто постоји сарадња са Канцеларијом за младе као и Саветовалиштем за младе, могли би организовати и предавање за већу групу ученика. Свакако ће ова тема бити уврштена у Програм рада на превенцији менталног здравља и као редовна тема за ЧОС.
У средњој школи у којој радим се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима.
Ове активности се спроводе на више начина:
На часовима српског језика и књижевности ученици трећег разреда обрађују роман „Нечиста крв“ Боре Станковића.У том делу главну јунакињу Софку отац даје за новац,продаје огатом газда Марку чији син има само 12 година.Пошто је Софка „купљена“,у новој кући се према њој понашају као према купљеној роби.Трпи физичко,псиичко и сексуално насиље. Наставници српског језика и књижевности са ученицима разговарају на тему трговине женама и девојкама. Трговином женама и девојкама обично се тргује у сврху сексуалне и економске експлоатације,присилног рада,укључујући и уговорене бракове или како би биле „продане“ као невесте.
Прошле школске године сам била одељењски старешина матурантима . Пред одлазак на екскурзију у иностранство за ученике,њихове родитеље и одељењске старешине представници полицијске управе одржали су предавање на коме су између осталог причали и о трговини људима.
На часовима одељењског старешине(одељењске заједнице) такође се са ученицима разговара на ову тему.
Тим за заштиту ученика од НЗЗ упознаје наставнике,ученике са превентивним активностима,вршњачки едукатори држе предавања својим вршњацима о различитим облицима ризичног понашања.
Код нас се редовно реализују превентивне мере у оквиру часова одељењског старешине и кроз активности Ђачког парламента. Пошто радим у Медицинској школи, наши ученици имају наставу у блоку и на тим часовима активно израђују промотивне плакате, прате предавања,али их и сами изводе,како у нашој,тако као вршњачки едукатори посећују и друге школе. Постоји изузетна сарадња са Црвеним крстом, Заводом за јавно здравље, Центром за социјални рад, домовима за старе,…Наши ученици имају Здравствену психологију,као и друге стручне предмете који им помажу и у превенцији и у детекцији трговине људима. Одељењске старешине су прошле обуку о трговини људима на платформи Чувам те. На првом родитељском састанку се обавезно родитељи упознају са Протоколом о заштити ученика од злостављања и занемаривања.
Познато ми је из искуства да одељењске старешине изузетно добро познају прилике у породицама својих ученика, и да су прва инстанца која је у стању да уочи и индикаторе трговине људима. Могу да препознају чланове осетљивих група, и пружају појачану подршку и иначе.
У школи се много ради у мањим групама (средња стручна школа) тако да је однос наставника и ученика приснији, и током рада се повремено уђе у теме које су корелисане са економијом, друштвеним приликама, чак и злоупотребама супстанци и слично. И ту се и кроз мишљење ученика и њихова искуства може уочити неки проблем у непосредном окружењу, и ставови ученика по тим питањима. Наставник има прилике да делује на њих кроз изношење разних сценарија и последичних упозорења, која треба да буду врло образложена јер су тако ученици много спремнији да их прихвате.
Питање трговине људима је корелисано са поменутим темама, и као облик организованог насиља над децом – а на основу дефиниција и индикатора као што су изнети у овом курсу – могу се ученицима пренети ситуације које се сасвим надовезују на друге горуће теме везане за безбедност ученика у школи и ван ње.
Мислим да је потребно да се тема трговине децом уврсти званично у планове и програме разних предмета, и прописати разне облике корелације, како би у самом часовном систему било довољно времена да се о томе више разговара са ученицима. И да ученици међу собом могу да препознају ако неко има тај проблем, или у свом личном случају.
Прошле године је Министарство наложило да се ученицима држе предавања о емпатији, заједништву, хармонизацији односа у колективу итд. То је могуће увести као редовну праксу, и тиме званично дозволити предметним наставницима да искораче из својих обавеза прописаним на предметној настави – и да говоре о овој теми чешће. Нагласио бих да ово треба да буде једна од битних тема на часовима верског и грађанског васпитања.
Реалност је да најшири аудиторијум ученика може да буде обухваћен током редовне, обавезне наставе, и зато мислим да је фреквентно обраћање по овој и другим темама током часа – у варијанти кратких дигресија – дугорочно најефикаснији начин превенције у смислу информисања ученика и саветовања.
У школи се реализују превентивне активности које се односе на трговниу децом и младима: 1. Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављана и занемаривања треба да пралнира конкретне активности на тај начин да се тачно зна ко ће учестовати њима са јасном временском динамиком. 2. У оквиру предвиђених активности потребно је да се обради феномомен трговине људима, облици трговине, начини врбовања, препознавање ризичних понашања и потенцијалних „трговаца“. 3. Потребно је упознати све запослене са листом индикатора за прелиминарну идентификацију жртава трговине људима. 4. Обучавање запослених да препознају факторе рањивости код ученика, као и праћење и давање подршке ученицима код којих су препознати фактори ризика. 5. Сарадња са другим установима које су надлежне за заштиту од трговине људима и које треба да пруже психосоцијалну подршку. |
У нашој школи се реализују превентивне активности усмерене на превенцију трговине децом и младима, јер наша школа већ пуних 6 година има ученике мигранте. Активности које спроводимо су разне радионице и предавања на тему опасности трговине људима, препознавање знакова експлоатације, сигурност на интернету и заштита личних података. Учесници су ученици свих разреда, наставници, и родитељи.
Носиоци активности су наставници грађанског васпитања, одељењске старешине, школски педагог ,психолог као и чланови тимова за насиље, дискриминацију… У оквиру грађанског васпитања и часова разредне наставе обрађују се теме људских права и ризика од трговине људима. Повремено укључујемо и гостујуће стручњаке из полиције, центра за социјални рад или невладиних организација.
Превенција трговине људима, укључујући трговину децом и младима, од кључног је значаја за безбедност и добробит деце и младих.У нашој школи реализују се превентивне активности везане за ову тему. Ево неких примера :1. Образовни програми и радионице: Организују се радионице и предавања о безбедности на интернету, распознавању ризика и опасности од трговине људима.2. Сарадња са локалним организацијама:3. Кампаньe и информативни материјали: У школи су на видним местима истакнуте информације о томе како се заштитити од трговине људима, чије су надлежности у оваквим ситуацијама и како добити помоћ.4. Реализација пројеката у оквиру редовног наставног плана: Теме о заштити деце и правима детета интегришу се у различите наставне предмете (као што су грађанско васпитање, социологија, психологија, као и часове одељењског старешине, односно одељењске заједнице).
5. Обука за наставнике: Већи број наставника прошао је обуку о томе како препознати знакове ризика и како реаговати у ситуацијама које су потенцијално опасне за ученике.
6. Подстицање ученика на активизам: Ученике се охрабрују да буду активни у својој заједници, укључујући учешће у кампањама подизања свести о проблему трговине људима.
Ове активности укључују следеће учеснике, као што су школа сама, ученици, наставници, родитељи, локални стручњаци из области заштите деце и представници организација за заштиту деце, стручна педагошко-психолошка служба, ученички Парламент, Тим за заштиту деце од злостављања, занемаривања и дискриминације, волонтери у локалној заједници, локалне НВО или стручњаци из области права и сигурности.. Школа сарађује са организацијама које се баве заштитом деце, као што су хуманитарне организације, полиција или социјална служба, а организују се и обуке за ученике и наставнике.
Ове активности су сталне и део суредовног образовног процеса, како би се стварало свест о важности заштите деце и превенције трговине људима.
Са наведеним циљем бих предложила реализацију следећих активности:
– Одржавање више радионица током школске године са ученицима на часовима одељењских старешина чији циљ је упознавање ученика/ца са ризицима који се могу наћи у њиховој близини (понуде познатих и непознатих особа за примамљиве послове, везе и бракове; пресељење од родитеља; узимање позајмица у новцу, добрима; одласци са (не)познатима на места удаљена од свог дома без знања родитеља; комуникација путем друштвених мрежа итд.);
– Одржавање радионица са родитељима ученика једном годишње са циљем упознавања ризика за трговину људима који се могу наћи у околини њихове деце и породице;
– Одржавање радионица са наставницима један пут у току школске године са циљем упознавања и идентификације најчешћих ризика који се могу наћи у околини наших ученика, а посебно у школском и блиском окружењу.
Наша школа ради се тематске презентације и радионице са циљем едукације младих и превенције ризичног понашања. Укључено је доста наставника, као и стручна служба. Сматрам да то није сасвим довољно, зато што у школи имамо доста сиромашне деце и младих, затим доста деце из осетљивих друштвених група, као и оних који долазе из дисфункционалних породица. Мислим да треба обратити више пажње на социјалну структуру деце у школи и према томе прилагодити рад са њима у циљу превенције свих облика трговине људима тј. децом и младима. Требало би у школске активности више укључити вршњачку подршку деци из осетљивих група, као и родитеље (уколико је то могуће), зато што је можда и њима потребна едукација на тему препознавања фактора ризика, нпр.
Организовали смо перформанс у граду поводом Европског дана против трговине људима. Ученици су на леђима носили хамере на којима су биле написане поруке које указују на људска права и достојанство човека. Нпр. „Жене нису роба“, „Живот нема цену“ и слично.
Потом, такође, у сарадњи са педагогом школе, организовали бисмо гледање документарних филмова, који указују на опасност од трговине људима.
Ученици наше школе учествују у радионицама којима је циљ указивање на опасности од трговине људима, у сарадњи са Црвеним крстом у Шиду.
Сваке године за ученике наше школе организују се предавања која говоре о штетности наркоманије, болестима зависности и слично.
На родитељским састанцима и часовима одељењске заједнице указује се родитељима и ђацима на могућности платформе , „Чувам те“. Јасно истичемо родитељима и ђацима на постојање Тима за заштиту ученика од насиља; јасно је истакнут број телефона на који могу да пријаве насиље односно узнемиравање и имена чланова Тима.
Одељењске старешине организују заједничко решавање онлајн активности које нуди платформа „Чувам те“.
На сваком спрату у нашој школи за дежурство су задужена два професора, а у приземљу је сваки дан присутан и полицајац.
У школи се организују бројни семинари који директно или индиректно могу да помогну у борби против трговине људима.
Такође, редовно се одржавају састанци тима за инклузивно образовање и тима за заштиту ученика од насиља. Одељењске старешине, предметни наставници и педагог школе су ту
да директно или индиректно улажу на потенцијалне и стварне опасности, саветују и пруже подршку. Часови књижевности односно часови анализе књижевних дела идеални су када је у питању указивање на исправан систем вредности. У ствари, ученици кроз рецепцију света уметничког дела изграђују карактер односно припремају се за суочавање са животним изазовима…Бројни су и примери из прошлости, нпр.ПушкиновогпрадедА у, Етиопљанина,
купио је један српски гроф и поклонио руском цару…
Школа у којој радим је у сеоској средини и броји око сто ученика, од којих 60% чине Роми. Дакле, већина родитеља наших ученика су корисници социјалне помоћи. Самим тим, тих 60% ученика је у рањивој позицији, јер припадају осетљивој друштвеној групи. Чланови нашег колектива су свесни да обављају посао од изузетног друштвеног значаја и већ дужи низ година пружају несебичну подршку тим ученицима. Пошто су ти ученици подложни занемаривању и експлоатацији од своје породице, школа се труди да најпре допре до свести њихових родитеља. Ангажовали смо и ромског асистента који нам помаже да сарадња са родитељима буде што успешнија. Родитељи су чести гости у нашој школи. Поред присуства редовним родитељским састанцима, индивидуалним разговорима и културним активностима наше школе, укључујемо их да учествују и у акцијама као што су прикупљање хартије и рециклажа, спортским догађајима које организујемо и др. Одељењске старешине су ученицима и родитељима помогле да се едукују о превенцији насиља путем платформе „Чувам те” и радионицама организованим у сарадњи са школским психологом. Такође, у сарадњи са локалном самоуправом организоване су и одвојене трибине за ученике, родитеље и наставнике, у циљу превенције насиља, где су приказани најчешћи облици трговине људима, начини врбовања, заштита од ризичних понашања и препознавање потенцијалних „трговаца људима”, као и процедура поступања у ситуацијамa када имамо сумњу или препознавање да можемо бити потенцијалнa жртвa трговине људима. Тим поводом, за њих је организован и аутобуски превоз до места у којем је седиште наше општине, тј. где су трибине организоване. Координацију планирања и реализације свих тих превентивних активности спроводио је Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. У све активности које спроводимо, поред чланова нашег колектива, укључени су и Ученички парламент, Савет родитеља и Школски одбор. Поред наведених активности на часовима света око нас, природе и друштва, одељењског старешине и грађанског васпитања, ученици су правили плакате о значају толеранције, прихватању различитости и сл. По потреби, за решавање неких случајева занемаривања укључивали смо и Центар за социјални рад.
У нашој школи се не реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима.
Мој предлог:
Назив активности: „Сигурност младих – превенција трговине људима“
1. Укључене особе:
Ученици, наставници и школски психолог, локални стручњаци,
родитељи
2. Формат активности:
Активности би се могле реализовати кроз наставне и ваннаставне активности у оквиру: радионица, предавања и панел дискусије, настава грађанског васпитања и час одељењског старешине
3. Образовни материјали и ресурси:
Креирање постера и брошура са важним информацијама и контактима за помоћ (полиција, социјалне службе, дечија линија за помоћ). Плакати и информативни материјали могу бити постављени на видљивим местима у школи.
4. Очекивани резултати:
Подизање свести ученика и родитеља о опасностима трговине људима.
Унапређење способности препознавања ризичних ситуација и адекватно реаговање.
Стварање сигурнијег школског окружења кроз бољу информисаност.
Овај програм би био континуиран и интегрисан у редован школски план, уз редовну евалуацију његовог утицаја на свест и понашање ученика.
У Медицинској школи се у оквиру годишњег плана програма заштите од насиља,злостављања,занемаривања посебно планира област заштите трговине људима.
Превентивне активности обухватају:
1. Информисање свих запослених о феномену трговине,о основним појмовима( трговина људима,трговци људима,жртве…)
Активност спровести кроз презентацију на Наставничком већу,на састанцима актива и тимова и стручних већа.
Носиоци активности: школски педагог и чланови који су прошли обуку
2.Упознати чланове Савета родитеља са трговином људима
-састанак Савета
Носиоци активности- презентација
директор и стручни сарадник
3. На родитељском састанцима информисати родитеље/старатеље кроз предавање о трговини људима- одељењске старешине.
4. Представници Ђачког парламента ће бити носиоци трибине на тему Најчешћи облици
трговине људима, Циљна група – вршњачких тимови формирани на нивоу одељења за превенцију
5. На часу одељ.старешине организовати радионице на тему трговине људима(две – по полугодишту).
6.Организовати трибину (јавни наступ) за све заинтересоване родитеље на нивоу града“Сви заједно у борби против трговаца људима“.
Носиоци активности чланови тимова обучени за ову област и представници институција на нивоу општине.
7.Обележавање дана борбе против трговине- едукација ученика 7.и 8.разреда од стране ученика секције Црвеног крста и Здравствене неге и њихових ментора.
8. На часовима секција израда плаката,брошура и флајера на тему
„Не ћути, трговци људима су око нас“. На крају шк.године направити изложбу и позвати друге парламенте на округли сто. Носиоци- парламент,координатор-ментор и шк.педагог ,наст.грађанског,социологије и етике.
9. У континуитету спроводити обуку новозапослених, носиоци активности су Тим за заштиту.
Годинама уназад у школи реализујемо превентивне активности. Истичем да радим у средњој стручној школи. Ученици често, током лета, раде преко омладинских задруга, а неки и током школске године. Такође, један број ученика, појединих образовних профила, током трећег разреда самоиницијативно покушавају да нађу посао у струци у слободно време. Ово истичем јер у тим сегментима препознајемо простор за могућност радне експлоатације, трговине људима те зато предузимамо превентивне активности од првог разреда.
Носилац превентивних активности је Тим за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања, занемаривања.
Активности су следеће:
АКТИВНОСТИ СА УЧЕНИЦИМА
– радионице које се реализују на ЧОС-у (реализују их одељењске старешине (предходно
обучени), или вршњачки тим АСТР-а организације са којом сарађујемо)
– радионице које реализују наставници стручних предмета (претходно обучени) са нагласком на изазове на које могу наићи у свету рада.
– наставници грађанског васпитања реализују радионице на тему трговине људима.
РАДИОНИЦЕ ЗА НАСТАВНИКЕ, ЗАПОСЛЕНЕ
– упознавање са феноменом трговине људима, индикаторима, поступањем у ситуацији трговине људима и/или сумњи (радионицу реализује ПП служба, некада у сарадњи са организацијом АСТРА организујемо радионицу)
РАДИОНИЦА ЗА РОДИТЕЉЕ
– упознавање са феноменом трговине људима, поступањем у ситуацији трговине људима и/или сумњи (радионицу реализује Тим за заштиту од н,з,з,з ПП служба, некада у сарадњи са организацијом АСТРА организујемо радионицу).
Најчешће се реализује радионица за чланове Савета родитеља.
Резултат радионица, у виду постера, флајера…ученици постављају у простор школе тако да су поруке, информације на тему трговина људима доступне свим ученицима, наставницима, родитељима.
Некада обележимо Европски дан борбе против трговине људима (18.октобар), неком од наведених активности.
У оквиру средње стручне школе у којој сам запослена сваке школске године се спроводи низ превентивних активности које су у вези са трговином људима и ове активности су запланиране и Годишњим планом рада школе. Неке од активности су предавања и радионице волонтера Црвеног крста за ученике школе које се одвијају на часовима одељењског старешине, потом предавања за родитеље од стране представника МУП-а у оквиру родитељских састанака, радионице на састанцима Ученичког парламента на тему трговине људима уз израду пригодних паноа и даља вршњачка едукација на часовима одељењског старешине, предавања за наставнике од стране школског педагога на седницама Наставничког већа на тему трговине људима и упознавања са индикаторима за прелиминарну идентификацију жртава трговине људима. Поред наведених активности школа спроводи и активности које су индиректно повезане са превенцијом трговине људима/младих и које се тичу превенције насиља као што су спортске активности, учешће ученика у школским приредбама, пројектима, секцијама и такмичењима а чији су реализатори предметни наставници и ученици уз честу сарадњу школе са другим школама и локалним институцијама. |
У школи у којој радим реализују се неке превентивне активности које се односе на трговину децом. Једна од тема које се реализују на часовима одељењског старешине је и превенција трговине децом. Одељењске старешине на том часу организују предавања или радионице на тему трговине људима и у сколпу тога и трговине децом. Такође, наставници Грађанског васпитања на својим часовима израђују плакате на тему трговине децом и ти су плакати изложени у школском холу. Превенција је реализована и преко вршњачке едукције. Локалним Црвени крст, у сарадњи са Ученичким парламентом, организовао је обуку наших ученика који су после тога држали предавања о трговини људима својим другарицама и друговима у школи.
Већи број наставника наше школе је на платформи Чувам те приступио обуци за наставнике Улога установа образовања и васпитања у борби против трговине људима.
Превентивним активностима обухваћени су ученици, наставници, педагог школе али, колико знам, не и родитељи наших ученика. Како нисам сигурна да би одзив родитеља на предавање или трибину био задовољавајући, требало би их укључити на неки други начин. Једна од могућности била би организација изложбе ученичких радова на тему превенције трговине децом. Ученици би на часовима одељенског старешине радили групне и појединачне радове – брошуре, флајере и плакате – техником коју сами одаберу (цртеж, слика, колаж, дигитални радови). Сви радови би били део изложбе на чије би отварање били позвани родитељи, па би се и они на тај начин укључили у превентивне активности. Отварањем те изложбе могао би да се обележи светски дан борбе против трговине људима.
Школски психолог је у школи одржао обуку везану за трговину људима. Представио је индикаторе који служе за идентификацију потенцијалних жртава и начине за даље поступање са циљем сензибилизације запослених на проблем и упознавања са начинима деловања. Осим тога, наставници су добили задужења да у оквиру ЧОС-ова говоре са ученицима на ову тему. Стручна служба школе, заједно са наставницима, планира и реализује у оквиру плана заштите ученика и превентивне активности везане за трговину људима путем активности непосредног рада са ученицима у одељењу, обучавањем наставника за препознавање области трговине људима и њихове јачине по индикаторима, организацијом трибина и предавања на нивоу школе. Напоменимо организацију са којом школа најчешће сарађује – Центар за несталу и злостављану децу која се годинама уназад одазива позивима у школу представљајући врло корисне обуке за ученике кроз које се обрађују и теме трговине људима.
У школи у којој радим се реализују превентивне активности које с односе на превенцију трговине децом односно младима. У школи се образују и ученици који долазе из социјално маргинализованих средина на које посебно обраћамо пажњу од почетка образовања. Сарадња стручних сарадника са одељењским старешинама је од непроцењиве важности у превенцији. Старешине врше процену и додатну опсервацију.
У случају да изостаје сарадња са родитељима, одмах се укључује ПП служба. То је један од корака у превенцији. Прате се образовна постигнућа ученика и редовност похађања наставе. С обзиром да сваки ученик може бити потенцијална жртва трговине људима, организујемо предавања у сарадњи са полицијском управом једном годишње на нивоу Парламента ученика на тему превенције насиља, малолетничка деликвенција, наркоманија и слично. У сарадњи са Црвеним крстом, делегирамо ученике који су активисти Црвеног крста и једном у току школске године, ученици користе званичну презентацију коју приказују како на ЧОС-у у њиховим одељењима, тако и у другим одељењима. Најчешће радимо са ученицима другог разреда. Ове школске године имамо две ученице које раде предавања на тему превенције трговине људима. Једна ученица је други, а друга трећи разред. На овај начин користимо постојеће ресурсе школе тј. ученике који су већ активисти Црвеног крста и који своје потенцијале и активизам и у вези ове теме, могу путем вршњачке медијације да остваре и у школи коју похађају.
У школи се највећи нагласак ставља на опсервацији и правовременој и професионалној интервенцији у случају да постоје показатељи потенцијалне трговине младима.
Такође, школа предузима низ превентивних активности у области превенције наркоманије и алкохолизма. Годишњи план рада школе и Школски програм садржи теме о наркоманији, насиљу, алкохолизму које су све одељењске старешине свих разреда у обавези да реализују у сарадњи са ученицима у току школске године.
Школа посебно прати податке о осипању ученика (број, време исписивања, разред, разлоге исписивања из школе и др.), који нам такође могу бити од помоћи при процени да ли постоје потенцијални показатељи могуће трговине младима. Овде је посебно важно утврдити разлоге исписивања у завршним разредима средње школе (трећи и четврти разред).
Као педагог школе редовно извештавам Парламент ученика, Савет родитеља и Школски одбор о раду Тима за спречавање насиља (облик, ниво и предузете мере). На овај начин и родитељи су активно укључени у теме о насиљу, злоупотреби психоактивних супстанци, проблемима осипања ученика, темама о превенцији дискриминације и др. као саветодавно тело школе.
Превентивне активности планиране су: у Развојном плану школе, акционом плану и годишњем плану рада Тима за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. Чланови овог тима осим наставника су и ПП служба, родитељи, школски полицајац и директор.
Одељењске старешине на часовима одељењске заједнице реализују превентивне активности. Превентивне активности реализују ПП служба, наставници грађанског васпитања, као и остали наставници.
У школи је одржано предавање Фондације Тијане Јурић под називом „Стоп трговини људима“ , ПС Рума такође је одржала предавање посвећено трговини људима. Школа има интензивну сарадњу са Центром за социјални рад и Црвеним крстом.
Обуке које се налазе на платформи „Чувам те“ прошли су сви наставници, као и обуку Трговина људима – Превенција, препознавање, пријава и подршка. Наставници самостално похађају семинаре/вебинаре на којима се врши едукација везана за начин превенције и након завршене обуке организују у школи едукацију својих колега.
Са свим обукама на платформи „Чувам те“ упознати су ученици на часовима одељењске заједнице и прошли су обуке. Са обукама на овој платформи упознати су и родитељи на родитељским састанцима.
Током целе школске године врше се све планиране активности превенције.
Сматрам да се увек могу унапредити превентивне активности и едукација. Неке од активности могу бити организовање више радионица, трибина, манифестација, повезивање са релевантним организацијама, обележавање светског дана борбе против трговине људима, формирање вршњачког тима за превенцију и слично.
У нашој школи се организују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом. Организована је трибина на тему “Борба против трговине људима”, чији је циљ да се деца упознају и информишу о овом друштвеном проблему, као и о систему заштите и превенције жртава трговине људима. Трибину су предводили наставници и психолог Дома здравља, а у дискусију су били укључени ученици свих разреда. Реализоване су и радионице посвећене овој теми.
У нашој школи се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младимa.
Активности се спроводе на часовима одељењске заједнице,у оквиру Ученичког парламента и у оквиру секције Форум театар.
На часовима одељењске заједнице едукујем ученике на тему Безбедно понашање у различитим ситуацијама(путовање,интернет,друштвене мреже,упознавање непознатих особа….).
Пример часа-На почету часа Одељенске заједнице испричам деци ситуацију у којој се препознаје трговина младима и подстакнем их на разишљање да открију и препознају факторе ризика.Склапамо профил личности жртве и трговца људима,описујемо на који начин врбују младе,које групе младих су угрожене,коме да се обрате ако имају сазнање о трговини људима,као и како да се заштите.
У оквиру часа гледамо филм-Реци не,у циљу превенције сексуалног злостављања деце на интернету
Носиоц ове активности је разредни старешина ,а учесници су ученици и разредни старешина.
На Ученичком парламенту се често говори о превенцији трговине децом и младима.Носилац ове активности је социјални радник и психолог,а учесници су ученици(по 2 ученика из сваког одељења),мада често учествују и сви заинтересовани ученици.
Форум театар-секција-приказује кроз глуму ученика ситуације где могу да буду излижени трговини деце и младих и како могу да избегну те ситуације.Носиоци ове активности су наставници ,а учесници ученици из секције, као и публика-ученици који учествују у решавању проблема .
Да, у мојој школи се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима. Формиран је Тим за заштиту од насиља. Осим чланова наставног колектива, укључени су и представници ученичког парламента и родитеља. Годишњим планом рада је донет и Програм заштите од насиља, злостављања и занемаривања. У програму су дефинисане све превентивне активности, одговорна лица за спровођење превентивних али и интервентних активности као и временска динамика остваривања планираних задатака. Овај тим се састаје, редовно извештава о заштити од могућег насиља, а директор добија по један извештај у оба полугодишта.
Свака ситуација било ког степена насиља се евидентира у књизи дежурства, дневнику рада, забелешци, анализира се и користи за пружање помоћи свим лицима из случаја. Такође се користи и у ситуацијама када се примети да је насиље, злостављање или занемаривање могуће, да се догађа или се догодило. Тада се реагује, ученику се пре свега обезбеђује безбедност, укључују се службе и стручњаци (Центар за социјални рад, Школска управа, полиција, здравствена установа, Црвени крст, невладине организације).
Такође, школа има одличну сарадњу са локалом, организују се трибине и предавања за ученике у вези са овом темом. Школски психолог активно учествује у школским и ваншколским активностима и усмерен је на то да је увек ту за све ученичке проблеме, недоумице, питања. У школи постоји Обогаћени једносменски рад у оквиру ког се са ученицима старијих разреда разговара о свим актуелним темама: алкохолу, наркоманији, злостављању, занемаривању, програмирању, новинарству, планинарењу, значају спорта… Тако се на трибинама, радионицама, предавањима, путем презентација, филмова, дискусија реализују превентивне активности. У школи такође ради и педагошки асистент који је спона са децом из ризичних група. Својим свакодневним присуством и сарадњом са разредним старешинама ради на прелиминарној идентификацији потенцијалних жртава, где благовремено реагује код родитеља, уколико нису могући актери, али и уколико процени да је то потребно.
Ми, као директни учесници наставног процеса, охрабрујемо, оснажујемо и подржавамо децу да пријаве било какав вид насиља или занемаривања, а у случају да се десило, ученика опет укључујемо у групу, показујући му да је добродошао, баш такав какав јесте, не етикетирамо, нити осуђујемо, предочимо да су се сличне ситуације дешавале и да смо увек ту за њега. Не испитујемо, а ако се дете отвара и поверава, наћи начин да му се помогне, укључити пре свега стручно лице.
Индикатори који указују на могућу злоупотребу деце могу да буду:
понашање ученика, школске обавезе, изостајање
понашање родитеља, двосмисленост у разговору, неодазивање
изглед ученика и опште здравље
изостанак комуникације која је постојала пре сумње да се нешто догађа
И у случају да се утврди да није било насиља или сличног вида злоупотребе, ови индикатори могу да се искористе као адекватно решење за неки проблем у ком је тај ученик тренутно, па макар то била и једна слаба оцена или проблем са неким наставником
Godišnjim planom rada škole planiraju se aktivnosti. Obelezavanje 18.oktobra evropskog dana zastite trgovine ljudima. Likovni i litralni radovi učenika. Nastavnici likovnog i nastavnici srpskog jezika nosioci aktivnosti učesnici učenici škole. Prezentacije, dokumentatci o trgovini ljudima, Nosilac aktivnosti Učenički parlament učesnici učenici škole. Parlament organozuje i anketiranje učenika koliko su upoznati sa fenomenom trgovine ljudima. Određeni časovi odeljenskog starešine u oktobru mesecu posvećeni su trgovini ljudima. U školi je Nastavničkom veću prezentovana Primena indikatora za preliminarnu indetifikaciju učenika koji su potencijalne žrtve trgovone ljudima. Nosilac aktivnosti nastavnica- spoljni saradnik , učesnici Nastavničko veće. Edukacija nastavnika na platformi „Čuvam te“
У нашој школи као превентивне активности које се односе на трговину људима реализују се следеће активности:
– наставници грађанског васпитања као подстицај за увод у тему приказују филмове „Посматрачи“, „Сестре“, „Где је Нађа“. Након одгледаних филмова ученици анализирају и дискутују о поступцима актера, ризицима, последицама ..
– на часовима одељењског старешине такође се приказују поменути филмови, с обзиром да не уче сви ученици грађанско васпитање;
– такође одељењске старешине као препоруку Тима за заштиту ученикаод дискриминације, насиља, занемиравивања и злостављања и организују час посвећен овој теми;
– у сарадњи са предтавницима Црвеног крста организују се предавња на тему трговине људима;
– пре неколико година остварена је сарадња од стране наставнице грађанског васпитања са представницима МУП који ученицима поред основних информација, представљају неке од случајева из праксе (нажалост пандемија и немили догађаји прекинули су сарадњу).
– у наредном периоду предвиђена је сарадња наставница грађанског васпитања и психологије у реализацији радионице на ову тему, на којој би поред ученика били позвани и родитељи као учесници.
У школи обележавамо Европски дан борбе против трговине људима у оквиру кога имамо презентације за ученике и родитеље, трибине или округли сто. Осим тога све одељењске старешине у плану рада ОС као превентивну активност имају разговр са ученицима на ову тему и радионице Ко може бити жртва трговине људима/ децом и Ко су трговци људима и на које начине врбују жртве. Будући да у школи и даље спроводимо пројекат Образовање за права детета у сарадњи са Ученичким парламентом реализујемо радионицу или трибину на тему Трговина људима- кршење основних људских права.
У нашој школи постоји Тим за заштиту ученика од дискриминацује, насиља, злостављања и занемаривања. Они организују низ активности у сарадњи са ученичким парламентом, Полицијском управом нашег места и родитељима.Једну од активности на тему ,,Превентивне активности против трговине децом и младима“ организовала бих када је Светски дан против борбе трговине људима. То би била радионица којој би присуствовали представници Савета родитеља, чланови Тима за заштиту ученика од занемаривања, злостављања и дискриминације , чланови Парламента и одељењске старешине.У оквиру радионице применила бих практично знање које сам усвојила на Вашем семинару.
У нашој школи се организују превентивне активности које се односе на превентиву трговине децом, младих.
Конкретно у разредној настави се на ЧОС-у планирају се превентивне активности у области трговине људима (Безбедност од куће до школе, Безбедно коришћење интернета и друштвених мрежа, Како се обраћамо познатим и непознатим особама, Полиција у служби грађана, Како се и са ким дружити или не дружити, Насиље као негативна друштвена појава, Превенција и заштита деце од опојних дрога и алкохола, Превенција и заштита деце од трговине људима…).
Затим, у оквиру програма заштите од насиља, злостављања и занемаривања, програм спречавања дискриминације и програми превенције других облика ризичног понашања одржавамо радионице „Уа, неправда“…
Приликом планирања и реализације превентивних активности, поред ученика и запослених, укључујемо и родитеље и представнике релевантних организација/институција из локалне заједнице- полицајце, психологе, педагоге и сл.
Сви запослени су упознати са индикаторима за прелиминарну идентификацију жртава трговине људима за систем образовања.
Наставници у сарадњи са стручним сарадницима- ППС, родитељима прате и пружају подршку ученицима код којих су идентификовани факторе ризика.
Када постоји сумња или ризик да је ученик потенцијална жртва трговине људима поступају у складу са Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање и листом индикатора за систем образовања.
Школа је у сарадњи са другим установама које су надлежне за заштиту од трговине људима пружају образовну и психосоцијалну подршку ученику/ци у школи у циљу превазилажења искуства трговине.
У вишим разредима наше школе постоји и Дечји парламент који је активан током целе године…
Радионица о превенцији трговине људима
У нашој школи бисмо могли организовати радионице о превенцији трговине људима које би водили стручни сарадници у сарадњи са невладиним организацијама. Ученици би били укључени кроз дебатне клубове и представе које би приказивале реалне сценарије и последице трговине људима. Ови програми би се спроводили као део грађанског васпитања и ваннаставних активности.
Циљ:
• Едукација ученика о ризицима и знаковима трговине људима.
• Развијање вештина за самозаштиту и препознавање опасних ситуација.
Учесници:
• Ученици свих узраста.
• Наставници, стручни сарадници (психолози, педагози).
• Локални експерти или представници невладиних организација које се баве превенцијом трговине људима.
Активности:
1. Уводно предавање: Стручни сарадник или експерт из невладине организације објашњава шта је трговина људима, њене облике и последице.
2. Дискусија и питања: Ученици постављају питања и деле своја размишљања о теми.
3. Радионице и групни рад:
• Ученици уче како да препознају знакове трговине људима кроз разне сценарије.
Разматрање мера заштите и подршке жртвама.
4. Креативне активности: Ученици праве постере и презентације на тему превенције трговине људима који ће бити приказани у школи.
5. Позоришна представа: Ученици у сарадњи са наставницима припремају кратке драматизације које приказују реалне сценарије трговине људима и начине како их избегнути.
Носиоци активности:
• Тим наставника у сарадњи са стручним сарадницима (психолози, педагози) и локалним експертима.
Наставне/ваннаставне активности:
• Грађанско васпитање, часови етике.
• Ваннаставне активности као што су драмске секције, дебатни клубови.
Превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима које се спроводе у школи су следеће:
– упознавање ученика (часови одељенског старешине), родитеља (родитељски састанци) и запослених (седнице наставничког већа) са Листом индикатора за прелилминарну идентификацију ученика који су потенцијалне жртве трговине људима
– радионице на часовима одељењског старешине, грађанског васпитања и часови предметне наставе (на пример ликовна култура, српски језик и књижевност, страни језик и часови економске и правне групе предмета, кроз наставне садржаје где се може поменути дата тема)
– израда паноа од стране Ученичког парламента
– радионице (по два часа са ученицима првог разреда сваке године) од стране Антитрафкинг мреже СОС Власотинце о трговини људима
– приказивање филма Посматрачи
– обележавање 18. октобра, Европског дана трговине људима ликовним радовима и разговорима са ученицима на часовима одељењског старешине.
Превенција трговине људима захтева координисан приступ који укључује различите нивое образовања и подршке. Активности које бих предложила могу помоћи ученицима да развију свест о овим опасностима и стекну алате за заштиту себе и других.
Кога бих укључила:
Наставници: Сви наставници, посебно одељењске старешине, који могу радити на повећању свести ученика.
Родитељи: Родитељи који су кључни партнери у процесу превенције и који могу пружити додатну подршку.
Локалне власти и стручњаци: Сарадња са полицијом, организацијама за заштиту деце, социјалним радницима и психологима.
Ученици: Ученици као активни учесници, који ће делити своје знање и подизање свести међу својим вршњацима.
Едукација ученика:
Теме које би се обрађивале:
Основни концепт трговине људима и методе које се користе за регрутовање жртава.
Разлике између „нормалних“ и опасних облика интернет комуникације.
Како препознати знакове трговине људима у свом окружењу.
Разговор о правима деце и младих, као и о томе како их заштитити од експлоатације.
Методе рада:
Организовање тематских радионица и групних разговора на часу одељењског старешине.
Коришћење видео материјала, филмова и документараца на ову тему.
Планирање интерактивних радионица које би омогућиле ученицима да науче како да реагују у случају сумње на трговину људима.
Укључивање родитеља и шире заједнице:
Родитељске сесије:
Организовање састанака за родитеље на којима би се представиле информације о опасностима од трговине људима, као и начинима како родитељи могу помоћи својој деци да се заштите.
Сарадња са локалним властима и организацијама:
Партнерство са локалним полицијским станицама и организацијама које се баве превенцијом трговине људима, како би се ученицима и родитељима пружиле релевантне информације.
Назив активности:
„Знањем против трговине људима“
Циљ програма:
• Повећање свести ученика о опасностима трговине људима.
• Обука ученика како да препознају ризичне ситуације и како да реагују.
• Јачање вештина критичког размишљања и самозаштите.
Циљна група:
Ученици од 7. разреда основне школе до завршних разреда средње школе.
Опис активности:
1. Едукативне радионице у оквиру грађанског васпитања или часова одељењског старешине:
o Радионице на тему препознавања трговине људима, укључујући примере реалних случајева.
o Објашњење концепта трговине људима и најчешћих облика експлоатације (радна, сексуална, криминална експлоатација).
2. Симулације и дискусије:
o Симулације ризичних ситуација и вежбање како реаговати (нпр. када се понуди посао у иностранству или непозната особа приступи на друштвеним мрежама).
o Вођена дискусија након активности за анализу.
3. Креативне активности ученика:
o Ученици праве плакате, брошуре или кратке видео материјале на тему борбе против трговине људима.
o Ови материјали могу бити изложени у школи и подељени на друштвеним мрежама.
4. Трибине са стручњацима:
o Организовање трибина где ће представници полиције, социјалних служби и НВО објаснити како функционише трговина људима и како се ученици могу заштитити.
5. Родитељски састанци:
o Едукација родитеља о ризицима трговине људима и важности надзора активности деце на интернету.
Планирани исходи:
• Ученици ће моћи да препознају ризичне ситуације и научиће како да их избегну.
• Родитељи и наставници ће бити оснажени да пруже подршку ученицима у превенцији.
• Развијаће се свест у школској заједници о важности ове теме.
У школи се реализују превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима. Превентивне активности планиране су у Развојном плану школе, као и у акционом плану. У годишњем плану рада Тима за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања планиране су и реализоване превентивне активности које се односе на превенцију трговине децом, односно младима. Чланови овог тима осим наставника су и ПП служба, родитељи, полицајац и директор. Превентивне активности реализују одељењске старешине на часовима одељењске заједнице, ПП служба, наставници грађанског васпитања, као и остали наставници. У школи је одржано предавање „Стоп трговини људима“ Фондације Тијане Јурић, ПС Рума такође је одржала предавање посвећено трговини људима. Школа такође има интензивну сарадњу са Центром за социјални рад и Црвеним крстом. Сви наставници су прошли обуку платформе „Чувам те“ Трговина људима – Превенција, препознавање, пријава и подршка, као и остале обуке на овој платформи. Наставници самоиницијативно похађају семинаре на којима се обрађује ова тема и организују у својим школама едукацију својих колега. На часовима одељењске заједнице ученици су упознати са свим обукама на платформи „Чувам те“ и прошли су обуке. На родитељским састанцима, као и на Савету родитеља родитељи су упознати са овом платформом и обукама које могу да изврше. Све активности превенције врше током целе школске године. Свакако да увек постоји могућност за још већим бројем превентивних активности, као што је: – Веће ангажовање Ученичког парламента и Савета родитеља, – Више радионица, трибина и манифестација на ову тему, – Обележавање светског дана трговине људима, – Израда плаката, брошура, флајера од стране ученика, – Повезивање са НВО и другим релевантним организацијама да одрже радионице, предавања са овом темом, – Формирање вршњачког тима за превенцију.
За реализацију активности превенције трговине људима међу младима у оквиру школе, предложила бих свеобухватни програм који укључује више наставних и ваннаставних активности, као и сарадњу са различитим институцијама и стручњацима. Овакав приступ омогућио би ученицима да боље разумеју опасности трговине људима, препознају ризике и науче како да се заштите. 1. Интеграција у наставне активности Предмети: – Грађанско васпитање и Верска настава — кроз ове предмете може се обрађивати етички и социјални аспект проблема, као и подизање свести о људским правима. – Српски језик и књижевност — ученици могу анализирати књижевна дела и текстове у којима су описане теме везане за експлоатацију, права људи и слободу. – Историја и друштво — кроз историјске и друштвене теме ученици могу сазнати како се кроз историју развијала и решавала овај проблем. Активности: – Предавања и радионице: Могле би да се реализују предавања и радионице уз помоћ психолога и социјалних радника, где би ученици учествовали у дискусијама и групним активностима које омогућавају да боље разумеју и препознају знаке трговине људима. – Интерактивне вежбе: Ученици би решавали студије случаја и разматрали сценарије како би научили како да препознају и избегну ризичне ситуације.
2. Ваннаставне активности
1. Панел дискусије и предавања са стручњацима – Могли би да се укључе представници организација које се баве превенцијом трговине људима, као и представници локалне полиције и Центра за социјални рад. Они би одржали предавања и поделили конкретне примере, што би помогло ученицима да препознају проблем и науче коме могу да се обрате.
2. Креативне радионице – Могле би да се организују креативне радионице на којима би ученици могли израдити постере, летке и друге материјале који би подизали свест о опасностима трговине људима. Ове активности би подстакле креативно изражавање и учврстиле знање које су стекли на предавањима.
3. Драмске активности – Ученици би могли да учествују у извођењу кратких драмских сцена или игроказа, који би приказивали ризичне ситуације и начине на које млади могу реаговати. На овај начин, кроз сценску игру, ученици би практично вежбали како да препознају и избегну опасност.
4. Сарадња и подршка родитељима – Могли би да се одрже састанци са родитељима и старатељима где би их едуковали о знацима трговине људима и начинима како могу да заштите своју децу. Родитељи би добили савете о безбедном коришћењу интернета и друштвених мрежа, јер су оне чест канал за трговину људима. Кроз овакав свеобухватан програм, ученици би стекли неопходна знања и вештине за превенцију трговине људима, а школа би пружила сигурно окружење у којем се они могу информисати и активно учествовати у превенцији ове озбиљне појаве.
Наша школа реализује овакве активности, оне се најчешће базирају на информисању, едукацији и подизању свести ученика, али и наставника и родитеља. Активности које радимо су: – Образовне и информативне радионице које се обично реализују као део редовног наставног процеса, али и као ваннаставне активности. Радионице и предавања одржавају психолози, социјални радници, представници полиције, или организације које се баве заштитом права деце. Кључне теме укључују препознавање знакова трговине људима, како се заштитити од потенцијалних опасности, како препознати манипулацију и ко су могући учесници у трговини људима. – Активности у оквиру предмета грађанско васпитање или историја, као и ЧОС. Тема је како разликовати праве и лажне понуде за запослење или образовање, како препознати опасности од интернет преваре и злоупотребе. -Превентивне кампање- (постери, видео материјали, презентације и организовање тематских дана) које су усмерене ка ученицима и њиховим родитељима, како би сви били информисани о ризицима и могућностима заштите. – Рад са родитељима- родитељски састанци и радионице, на којима се разматрају теме безбедности деце на интернету, како препознати знаке опасности, као и прави приступ комуникацији са децом. – Координација са надлежним институцијама- сарадња са локалном самоуправом, полицијом, организацијама за људска права и дечју заштиту. Ако је потребно, ученици се упућују на саветовање или правну помоћ. Носиоци активности су често стручни радници и наставници, уз подршку невладиних организација и локалне заједнице. – Школски тим за вршњачко насиље- У склопу тима имамо пројекте које воде ученици нпр. тема друштвени или информативни медијски пројекти који имају за циљ информисање вршњака и шире заједнице о ризицима од трговине људима. -Подршка ученицима који су изложени ризику, путем стручне помоћи, као и успостављањем сигурних канала комуникације за децу и младе људе који су можда жртве или су у опасности да постану жртве трговине људима. Активности у школи су од кључне важности јер могу да помогну у раном препознавању и спречавању трговине људима, као и у јачању свести младих о личним правима и безбедности.